Смяна на моторното масло

 Смяна на моторното масло 

Главната функция на моторното масло е смазването на движещите се части на двигателя, като така се намаляват и вътрешното триене и консумацията на гориво. Маслото охлажда двигателя и осигурява почистването му чрез специални почистващи вещества, които трайно премахват замърсяванията и неутрализират нагара, което увеличава живота и намалява разходите ви за авточасти.

смяна на масло

Съвременните производители предлагат масла със забележителна дълготрайнст и усойчивост срещу окисляване, които гарантират по-дълга защита срещу износване на автомобила. При използване на некачествени масла и маслени филтри двигателят може да се увреди бързо и безвъзвратно.

Собствениците на автомобили, които не са запознати отблизо с процедурата по смяна на маслото, често се объркват от това кога точно трябва да се извърши тя - в някакъв времеви срок или при изминаване на определени киломентри. Трябва да се запомни, че има две важни правила.

Първо, маслото се сменя според предписаните от производителя изминати километри. Обикновенно това са 10 000 км.
И, второ, сменя се дванадесет месеца след последната смяна, независимо колко са изминатите километри.

Тоест - смяната се извършва тогава, когато се достигне до момента на едно от тези две условия.

Ако смяната на маслото не се извърши според споменатите правила, течността променя вискозитета си, т.е. става по-рядка и губи основното си свойство - да смазва. Като "подсказки" за това или като странични ефекти се явяват загубата на мощност, прегряване на двигателя, тракането на клапани и теч на масло от различни части на колата. При старите автомобили спазването на определните километри (обикновено 10 000 км.) или изтичането на срока от една година е особено важно, ако искате да ги използвате още дълго време.

Видът на маслото зависи от неговия вискозитет (гъстотата) и промяната, която настъпва, при различни температури. Вискозитетният клас на маслото се определя от стандарта на Дружеството на инженерите от автомобилната промишленост, който разграничава три вида масла: летни, зимни и всесезонни. В Бългатия най-разпространени са последните - склонността им към промяна на вискозитета е по-малка и смазват добре и при студено, и при горещо време. Тяхното обозначение е двойно - например 15W40. Полезно е да се знае, че числото преди буквата W показва ниските температурни свойства на маслото, а числото след това - гъстотата на маслото при 100 градуса по Целзий.

смяна на масло

Според вискозитета най-разпространението видове масла са:

1. Минерални - те дават основна защита на двигателя, но при тях маслото трябва да се сменя по-често.

2. Полусинтетични - те дават по-добра защита на двигателя от минералните и съответно се увеличава и времето, в което трябва да се сменя маслото.

3. Синтетични - при тях температурата е доста по-ниска, което намалява износването и прави двигателя по-издръжлив.

Този сайт използва бисквитки. За повече информация тук
Разбрах